گزارش مروری بر ایده های سیاستی، اهداف و ساختارهای نهاد فراگیر جوانان در ایران

گزارش مروری بر ایده های سیاستی، اهداف و ساختارهای نهاد فراگیر جوانان در ایران که نگاهی به مباحث شکل‌گرفته پیرامون سازمان‌ملی جوانان- در مراحل ادغام با سازمان تربیت‌بدنی- نشان می‌داد که درباره‌ی کارکردهای مورد انتظار از این سازمان، ابهامات فراوانی وجود داشته و همین امر سبب پیدایش انتقادات رو به افزایش از سازمان‌ملی جوانان، در برابر دفاعیات دائماً در حال کاهش بوده‌است.

دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی این مرکز در گزارشی با عنوان «مطالعات حکمرانی فرهنگی: ۱. مروری بر ایده‌های سیاستی، اهداف و ساختارهای نهاد فراگیر جوانان در ایران» آورده است که نگاهی به مباحث شکل‌گرفته پیرامون سازمان‌ملی جوانان- در مراحل ادغام با سازمان تربیت‌بدنی- نشان می‌داد که درباره‌ی کارکردهای مورد انتظار از این سازمان، ابهامات فراوانی وجود داشته و همین امر سبب پیدایش انتقادات رو به افزایش از سازمان‌ملی جوانان، در برابر دفاعیات دائماً در حال کاهش بوده‌است.

در این گزارش آمده است که رجوع به پژوهش‌های موجود نشان‌می‌دهد میان اهمیت موضوع «نهاد فراگیر جوانان» و پژوهش‌های انجام‌شده تناسبی وجود ندارد، درحالی‌که اجمالاً به نظر می‌رسد، ابهامات موجود درباره ماهیت، اهداف، کارکردها و روش‌های اجرایی‌سازی آن‌ها توسط نهاد متولی امور جوانان سه پیامد داشته است:

  • ۱- تغییر مکرر صورت‌های مختلف نهاد فراگیر جوانان (شورای‌عالی، مرکز ملی، سازمان ملی، وزارتخانه) که نتوانسته‌اند گره‌ی از کار فروبسته جوانان بگشایند،
  • ۲- گسترش نقادی نسبت به عملکرد نهاد مربوطه،
  • ۳- عدم وجود معیارهای کارآمد جهت قضاوت و در نتیجه تأیید یا نفی عملکرد مسئولان ذی‌ربط.


این گزارش در ادامه بیان می‌کند که یکی از چارچوب‌هایی که در مطالعه نهادهای مختلف می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد بررسی ماهیت اهداف و اقدامات آن‌ها بر اساس پارادایم‌های اصلی علوم اجتماعی شامل پارادایم‌های اثباتی، تفسیری و انتقادی است. برای روشن‌شدن تفاوت پارادایم‌های اصلی علوم اجتماعی در مواجهه با پدیده‌ای واحد می‌توان گفت: «اگر یک محقق اثبات‌گرا با اصالت‌بخشی به مقوله نظم درصدد شناسایی انحراف از نظم موجود بر اساس روش‌های مقایسه‌ای است، تا متکی‌بر قوانین عام، به ترویج و گسترش نظم بپردازد و یا اگر یک محقق تفسیری با اولویت‌بخشی به مقوله تفهم جویای کشف نظام معانی مشترک انسان‌هاست، تا به تبیین و توضیح کنش‌های افراد و یا گروه‌هایی با نظام معانی مشترک بپردازد، یک محقق انتقادی با پیگیری مقوله تغییر به‌دنبال شناسایی تضاد، تعارض و موارد متمایز و مختلفی است که بتواند متکی‌بر قانون عام تاریخ، تحولات هدفمند را دامن بزند».


این گزارش بیان می‌کند که بدین‌ترتیب، پارادایم انتقادی بر قبول مسئولیت اخلاقی جهت توانمندسازی افراد، اقشار و گروه‌های زیر سلطه ساختارهای غیر دموکراتیک، تبعیض‌آمیز و ظالمانه در راستای ایجاد تغییر تأکید می‌کند و زدودن آگاهی کاذب تحمیل‌شده توسط فرادستان و شکستن انقیاد فرودستان را از طریق شناسایی تضاد منافع، طرح ایده‌های رهایی‌بخش و اعطای آگاهی راستین پیگیری می‌کند.

ایمیل
تلگرام
واتس آپ
لینکدین
فیسبوک
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی