افکار سنجی و نظر سنجی

در بسیاری از مسائل پیش روی برنامه ریزان و تصمیم گیران ، چالشی به نام« نظر جامعه» وجود دارد. بی توجهی به نظر جامعه می تواند آثار مخربی بر مدیریت فرایندهای سازمان داشته باشد. یکی از روشهای مرسوم کسب اطلاعات جامعه های انسانی، انجام نظرسنجی هاست.
برای انجام صحیح نظرسنجی ها توجه به موارد زیر الزامی است. چرا که در صورتی که این نکات رعایت نشوند، اعتبار نتایج حاصل از آن نظرسنجی زیر سوال خواهد رفت.

از جمله این نکات می توان به :

  1. صحت طراحی پرسشنامه از دیدگاه های مهمی چون روایی و پایایی اشاره کرد. چنان چه پرسشنامه ای از دو خصیصه روا و پایا بودن محروم باشد، نتایج آن قابل اعتماد نخواهند بود.
  2. نحوه انتخاب نمونه مناسب از جامعه برای ارائه و دریافت پرسشنامه هاست که همان گونه که می دانیم، نمونه گیری مراحل خاصی چون شناخت اولیه جامعه و تعیین روش و حجم نمونه اخذ شده از جامعه را دارد که همه این مراحل باید توسط متخصصین امر صورت گیرد.
  3. در اجرای نظرسنجی ها با پدیده ای به نام امتناع از تکمیل پرسشنامه مواجه می شویم که خود این موضوع از نظر آماری مفهوم ویژه ای داشته و نیازمند بررسی است و بر خلاف تصور، افزودن حجم نمونه برای رفع این مشکل؛ خطایی است که به اعتبار نتایج لطمه وارد می سازد.
  4. توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها مستلزم نیروی انسانی آموزش دیده و خبره ای است که بتواند این فرایند را با کمترین میزان خطا به انجام برساند.

هدف از بیان موارد فوق بیان تخصصی بودن انجام نظرسنجی هاست. گروه تحلیل افکار سنجی مرکز مطالعات راهبردی با در دست داشتن تجارب گوناگون در حوزه نظرسنجی،آمادگی دارد تا با دقت و سرعت مناسب، انواع طرح های نظرسنجی را اجرا و نتایج را در قالب نمودارها و جداول و تحلیل های آماری مورد نظر سازمانها، در اختیار آنها قرار دهد.